Stoppa vinsterna i välfärden!

Insändare i Kungälvsposten 15 juni 2018:

Den 7 juni hade riksdagen chansen att få stopp på miljardrullningen inom välfärdssektorn där riskkapitalister och välfärdsbolag dränerar systemet på våra gemensamma skattepengar. Dessvärre visade Alliansen med hjälp av Sd sitt rätta ansikte och röstade ner förslaget som skulle kunna innebära möjligheten till en kraftigt förstärkt välfärd istället för mer skattepengar i bolagsägarnas och riskkapitalisternas fickor. Det står nu, med all önskvärd tydlighet, helt klart vilken sida Sd och Alliansen har valt i denna kamp. Vi i Vänsterpartiet kommer fortsätta att kämpa för att varje skattekrona ska komma dem som behöver det mest till del.

Som ett illustrerande exempel pågår det just nu en process som tydligt visar det sjuka med det nuvarande systemet. En förskola, som drivs som ett aktiebolag, har under flera år kunnat ta ut vinst i form av våra gemensamma skattepengar. Pengar som skulle kunnat gå till mindre barngrupper eller mer pedagogisk verksamhet med mera. Nu när de inte längre kan bedriva sin verksamhet i kommunen anser de sig ha rätt att kräva ersättning på grund av utebliven framtida vinst. En ersättning som även den ska tas av våra gemensamma skattepengar. I nuläget begär bolaget mellan 10 och 13 miljoner i ersättning för utebliven vinst (Kungälvsposten 180515 och 180608). Pengar som måste tas från vår gemensamma skattekassa för att placeras rakt ner i fickorna på bolagets ägare. Pengar som skulle kunnat gå till mer välfärd för dem som behöver det. Det är just därför vi i Vänsterpartiet vill ändra på spelreglerna. Alla pengar som satsas på välfärden ska självklart gå till verksamheten och de elever och omsorgsbehövande som befinner sig i den. Det måste vara slut på den privata profitjakten i vår gemensamma välfärd! Detta kommer vara en av de stora frågorna för oss när vi går till valurnorna i september.

Vänsterpartiet i Kungälv