Brev från Jonas Sjöstedt

Hej!

Något av det allra bästa i samhället är den gemensamma välfärden. Den som vi betalar för tillsammans och fördelar efter behov. I grund och botten handlar den om att vi ställer upp för varandra. Ibland är jag stark och hjälper dig, en annan gång är du stark och hjälper mig. Vi hjälps åt.

Men för en välfärd av högsta möjliga kvalitet måste vi lösa många problem. Ett av de viktigaste är personalbristen. Därför måste vi se till att personalen får bättre löner och villkor så att fler vill jobba där. Kvinnodominerade yrken måste värderas lika högt som de yrken där det mest jobbar män. Ett sätt att förbättra för personalen i välfärden och därigenom höja kvaliteten är arbetstidsförkortning. Vänsterpartiet har drivit igenom det på många håll och vi vill sprida det till fler.

För en bättre välfärd måste vi också se till att de rikaste är med och bidrar mer. Nyligen visades hur en kvinna som jobbar i kassan på matkedjan Willys betalar högre skatt i procent på sin inkomst, än vad den miljardär gör som äger Willys. Sådant behöver vi prata mer om nu för att sätta press på Socialdemokraterna som än så länge säger nej till att höja skatten för de rikaste. De verkar tyvärr mer intresserade av att samarbeta med borgerliga partier, vilket gör Vänsterpartiets roll extra viktig.

Det här var några av de saker jag tog upp i mitt tal i Almedalen i Visby igår. Länkar finns här nedanför om du vill läsa eller titta på det. Men nu ska jag ta lite ledigt. Mina två 9-åringar, min fru och jag har valt varsitt resmål i Europa så nu åker vi iväg på en tågluff för att besöka dem. Det ser jag verkligen fram emot.

Hoppas ni alla får en riktigt skön sommar så ses vi sen i augusti igen när vi sätter igång med valåret!

Jonas Sjöstedt