Ett Europa för alla

Europa har aldrig tidigare varit så rikt och samtidigt så ojämlikt som nu. De ökande klyftorna i samhället är en grogrund för de nationalister och rasister som vill inskränka demokratin. Vänsterpartiet vet att kampen för jämlikhet leder till större frihet och mer möjligheter för alla människor. Vi vet att jämlika samhällen är bättre på att lösa stora utmaningar som klimatförändringar, rasism och en otillräcklig välfärd. Det är därför Vänsterpartiet vill ha ett Europa för alla – inte bara för de rika.

Tyvärr ser vi att EU på många sätt går de främlingsfientliga krafterna i Europa till mötes istället för att motverka dem. EU är med sin utrikespolitik, sina klimatutsläpp och sin vapenexport en bidragande orsak till att människor tvingas på flykt i världen och istället för att erbjuda skydd till dessa människor har EU svarat med militär upprustning och stängda gränser. Detta är en utveckling som vi i Vänsterpartiet aldrig kommer acceptera. Vi står upp för mänskliga rättigheter och solidaritet, inte taggtråd och rasism.

Vänsterpartiet vill använda EU till att sätta högre klimatambitioner för utsläppsnivåer, energieffektivisering, och krav på förnybar energi. Det är de rikaste som genom sin makt och sitt sätt att leva orsakar störst klimatutsläpp.

Vi vill ha en rättvis klimatpolitik som ser till att de som bär ansvaret för utsläppen får betala konsekvenserna – inte de som redan drabbats hårt av åtstramningar och ökade klyftor. När en större andel av ekonomin går till gemensamma investeringar, istället för att betala rikas lyxkonsumtion, blir det enklare att minska utsläppen. Det är bara genom vänsterpolitik som omställningen kan bli hållbar och rättvis.

Vänsterpartiets grundläggande kritik av EU kvarstår, men valet till EU-parlamentet handlar inte i första hand om Sveriges EU-medlemskap. Det handlar om vilket EU-samarbete som ska finnas. Fascismen och klimathotet behöver mötas av en stark europeisk vänster.

Därför röstar vi rött den 26 maj!